Rengeteg tapasztalatom és történetem van art-marketing tekintetében, és mivel a zöme nem pozitív, -bár mindig igyekszem tiszta lappal indítani,- ezért mielőtt értelmeznék Buegel rajzát, más történetét mesélem el.
Festő ismerősöm, -aki személyesen is ismerte Sándorfit,- mesélte: Párizsi galériás egyszer csak közölte: „…akárhonnan nézem, te megmaradtál falusi festőnek.”
(Alárendelés az eltárgyiasítás első lépése.)
Később felhívta telefonon, mivel senki rá nem nézett a festményeire, ezért visszaadja. Szerencsére úgy is utazik Budapestre.
Azután a legutolsó hívás, már a Budapesti pályaudvarról: „Az történt, hogy pont azt a bőröndöt lopták el, amiben a vásznak voltak!”
Nézzük meg, mit is látunk Bruegel rajzán….
Idősebb Pieter Bruegel, A festő és a vevő , , 1565é
A vevő a festő mögött áll. A festőnek is, a vevőnek is csupán egy keze látszik. A festő nem látható kezében a képet tartja, a másikban pedig a munkaeszközét, az ecsetet.
A vevő munkaeszköze a pénz, a pénzes erszényt markolja.
A festőnek azt kell látnia, amit mi is látunk, a mi szemünkkel néz kivülről a viszonylatra, és mi az övével. Ez eddig teljesen egyértelmű.
A vevő hosszú órával mintha egyetlen részletre célozna, de bármit is lát, azt a pápaszemén keresztül, szűrőn, nagyítón keresztül látja.
Öt nem kép igazsága érdekli, hanem pénzre fordíthatóság, a piaci viszonylat.
Választ kaptunk arra, Bruegel kifejezésmódja, látásmódja mitől annyira vonzó a mai napig….