Dominique Fung
Utazás egyik helyről a másikra , 2022
100m x 100sz cm
Az europai festészet, vagy a gyarmatosítás kori festészet öntudatlanul is kifejezte a történeti korszak mögöttes nézeteit, hiedelmeit és előitéleteit. Ezek a vízuális reprezentációk nem történeti események objektiv dukumentumai, hanem amit a szituációkba világnézete alapján a festő belelátott.
Természetesen régi festményeknek lehetnek halatlanul fejlett, inteligens rétegei, olyanok, amelyek a távoli jövőben is lenyügözően hatnak. Minket most mégsem ez érdekel, hanem a kolonialista szemlélet, a másik kulturájának lenézése, lekezelése, a másik démonizálása vagy tárgyként, szerszámként vagy szexuális eszközként való felfogása.
Minket az orientalizmussal foglalkozó diskurzusok közül leginkább a keleti megközelitések érdekelnek, a szinesbörű nők helyzete, a szexuális felhang, vagy az áldozat-elkövető kölcsönös nézőponti sémái.
Az érdekel mit láthatott Dominique Fung, miközben a
19. századi európai művészeket tanulmányozta. Rousseau, Ingres, Delacroix – Észak-Afrika, a Közel-Kelet és Ázsia festményein nem csak pazar gazdagság jelenik meg, hanem szemléletében a kolonialista látásmód is.
Ezek a festmények gyakran fikciókra épültek és lenyügöző világokat ábrázoltak, azonban férfiakat és nőket, szitúációkat a gyarmatbirodalom érdekeinek megfelelő képzetek és asszociációk szerint mutattak be. A háremek és gésák, érzéki rabszolga nők és a velük való kereskedelem ábrázolása egy erőteljes világrendet mutatott be.
Fung festményei, ilyen szenpontból Derrida gyarmati tapasztalatainak leírásaira emlékeztetnek...
"Feminista nézőpontból gondolkodom, ázsiai nőként, aki ebben a világban él."
Dominique Fung
Dominique Fung, Nézz kitartóan és figyelmesen , 2021.
"Az orientalizmus a Kelet feletti dominancia és fennhatóság, valamint a Kelet átalakításának nyugati formája. A Kelet szolgáltatta a Nyugat számára „a Másságról kialakított egyik legmélyebben gyökerező, leggyakrabban felbukkanó elgondolást” (Said 2000: 10). Így a „mi vs. ők” paradigma létrehozásával a Nyugat felhatalmazta magát arra, hogy a Keletet alacsonyabb rangúként, regresszívként, primitívként és irracionálisként ábrázolja, és hangsúlyozza a Nyugat felsőbbrendűségét, fejlettségét és racionalitását."
Ahelyett, hogy ellentmondana az európai orientalisták vizuális nyelvének, Fung a saját játékukban játssza el őket. Formális technikákat keres bennük, és mintákat vesz át a fenséges és illúziós vizuális nyelvükből, mielőtt az egészet a feje tetejére állítaná hatalmas, fantasztikus álomképekben, amelyek hátborzongató átalakulásokkal és húsos, nőies torzulásokkal vannak tele; minél közelebbről nézzük, annál baljósabbnak tűnik az egész. „Azt hiszem, a fényűzés, a csillogás eszméjét használom, hogy bevonzzam a nézőt” – mondja. „De azt is megkérdőjelezi, hogy miért festenek így egy női alakot, és milyen pontatlanok.”
Hozzáférés meleg fürdőhelyhez , 2017
"Ahogy Bryan Turner röviden summázza, az orientalizmus „tipológiát gyártó diskurzus, amelyen belül a szereplők csoportosíthatók” (Turner 2002: 44). A Másikká tétel [othering] sokdimenziós folyamat, amely több különböző hatalmi asszimetriát hoz létre. A Kelet feltárásának, tanulmányozásának és megírásának hatalmával felruházott Nyugat hatalmas diszkurzív archívumot épített fel, majd ezt az archívumot a tudományos kutatás és a művészeti alkotások közreműködésével „igazságrezsimnek” nyilvánította (Hall 1992). Ezt az asszimetrikus hatalmat nem csak a Kelet, hanem a nem-európaiak, tehát a gyarmatok népei megkonstruálására és leírására is felhasználták. Tekintet nélkül arra, hogy a Másikat idegenként, egzotikusként, avagy groteszkként konstruálják meg, alapvetően a (nemzeti) én határainak kimunkálása a cél (Donald 1988: 44). Európa saját önképét konkrétan a Keletről szóló leírásokon keresztül teremtette meg. A Másik elhelyezésére szolgáló tipológiákat leggyakrabban az érzékelhető különbségekre alapozták, melyek eltúlzott és torzított formájukban negatív sztereotípiákba torkolltak. A makacs és káros sztereotípiák magukban hordozzák annak lehetőségét, hogy a marginalizáció, a dehumanizáció, a stigmatizáció, a démonizáció stb. köntösében jelenjenek meg újra és újra (Merback 2007).
Folytatod az éneklést (2021)

Dominique Fung