Festmény bal oldalát domináló házat a képkeret félbe vágta.
Félbevágást ellensúlyozza, az alsó elhúzott fal, ami olyan akár egy tolóajtó, meglehet ennek ellentmondana az ablak. Az ablakon át vaklaki az udvar felől néz, ami ember (gyerek) magasságát figyelembe véve, segédeszköz nélkül lehetetlen.
Arra tippelnék, hogy kerítés az udvari bejárat után folytatódik, és így bár van benne ritmustörés, a kerítésen való mászás, a kerítés meglovaglása után, a ráállás kerítésre lehet következő fokozat.
Kerítés az ember intim-szféráját különíti el, és mivel a ház maga az ember, azt kell gondolnom, arra biztat Bruegel, hogy megértve valamit személyisége, világlátása mibenléte felől, nézzünk „világra” az ő szemével.
Alsóbb ablak (kilátás kerete) a felső különös, elcsúszott, más szintű változata, de alapszintet látni szintén fontos. Ez annyit tesz, amit látunk, láthatunk: minimálisan duális.
A magasabb ablakon, -bár álomban és festményen minden mi magunk vagyunk, úgy ahogyan világhoz viszonyulunk, - a festő(?!) álarcban néz kifele, ami látó és látásmód némi rejtése.
Mi lehet ez a rejtés?!
Álarcos felnőt(?!) mellett, egészen kis gyerek , aki előtt, ház külső párkányán piros, alul peremmel körülvett (fél)gömb látható.
Egy gyermek még nem sémákban gondolkozik, mindenre rácsodálkozik a világban. Mindent friss tekintettel tapasztal, azonban, ezek a tapasztalatok felemásak, bármennyire is eredetiek, kell(ene) hozzá a felnőt értékelési képessége.
A felnőt azonban dolgokat lineárisan járja be, úgy gondolja végig, amire ablakon kilógatott cetli, az írás utal.