Szürreál-vizuális mágia....

Rékai Zsolt - Festő Napló

Rékai Zsolt - Festő Napló

Sun & Sea (Marina) 6

2024. július 01. - RekaiZsolt

 

Amikor az olvasásban elértem Pussy Riot és Ai Weiwei gerilla ténykedéséhez, természetesen azonnal rákerestem. Nem mintha nem lenne fogalmam  gerilla művészet mibenlétéről… Volt fogalmam, de csak annyi, hogy Amerikából indult  falfirka mozgalom, és ez a fajta lázadás a valóban magas művészettől a közönséges rongálásig terjed. Bishop gondolat menetébe elvileg Banksy is beférhetett volna, de ő már annyira ikon, hogy gerilla művészetből (szinte) áthajlik az „intézményi beavatkozásba.”  Művei világszerte ismertek, falfestményeit idegenforgalmi szempontból látogatják, fényképezik, tömegszériákban (nyomatként, festményként) árulják, kiállítják.

 

„Putyin hamvai című tárlattal szerepel a Pussy Riot egyik tagja Új–Mexikóban,” -olvasom, miközben kutatok  kutató művészettel kapcsolatban.

„A Pussy Riot 2011-ben alakult, kezdetben főleg női tagokból álló feminista-punk arculattal, de a patriarchális berendezkedés elleni tiltakozás hamar eljutott Vlagyimir Putyin autoriter rezsimjének kritikájához. Mára globális mozgalommá nőte ki magát, több száz, különböző nemű szimpatizáns taggal. A három alapító tagból és számos anonim csatlakozóból álló orosz női disszidens punk-kollektíva egyik magja, Tolokonnyikova a Pussy Riot és saját munkáit mutatja be „Putyin hamvai” címmel az egyesült államokbeli Új-Mexikóban.



A The Art Newspaper helyszíni tudósításban számolt be a rendhagyó tárlatról, melyet Tolokonnyikova egy konténerben rendezett be, és amely többek közt pontos másolatát tartalmazza annak a szibériai börtöncellának, ahol a művész két évet töltött el. A magánzárka-imitáció egyben számos, az elmúlt hónapokban készült alkotással is kiegészül, melyek bemutatják, milyen a traumákon esett át és mennyi erőszakos megtorló intézkedést szenvedett el Tolokonnyikova Vlagyimir Putyin orosz elnök rezsimje elleni aktivizmusa miatt.”

Lehetne folytatni kutatást, de itt már kezdem kapizsgálni, Bishopnál és „kutató művészetben” miért olyan ritka a „mester narráció”!?

Művész társadalmi érzékenysége kérdésessé változik akkor is, amikor társadalmi polarizáció haszonelvű oldaláról nyilvánít ki igazságokat, és akkor is, amikor „többségi kisebbség” oldaláról.

Szeneka köztudottan aszkézist hirdetett, miközben az antik világ egyik legnagyobb vagyona volt az övé… Lehet ezt forgatgatni….

Nem tudom mennyire létezik „harmadik út”, a „tanúként” jelen lenni?! Emlékezzünk Pelikán elvtársra a gátőrre…

Brueghel zsenialitása szintén ide asszociál.  Megmutatta, hogy  „parasztok”  vár alatti akasztófa tövében is tudnak „bulizni” és üríteni…



Bishop szerint a beavatkozások „hajlamosak egy olyan szerzői modellt előtérbe helyezni, amely a művészt… merész, lázadó kívülállóként heroizálja”. Hozzáteszi, hogy megvan az oka annak, hogy az általa idézett művészek közül sok a férfi : „az énnek ez a fajta rettenthetetlen érvényesítése a nyilvános térben… kiváltságossá teszi azokat, akik elég biztonságban érzik magukat ahhoz, hogy behatoljanak abba a zónába, és igényt tartsanak rá.”

A bejegyzés trackback címe:

https://rekai-zsolt.blog.hu/api/trackback/id/tr5218438553

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása