Szürreál-vizuális mágia....

Rékai Zsolt - Festő Napló

Rékai Zsolt - Festő Napló

Lisa Yuskavage műterme 3

2025. április 13. - RekaiZsolt

 

Lisa Yuskavage művészetét európai fejjel, fel lehet fogni a Pin-up „akt” szereplők látványa alapján, de megérteni aligha lennék képesek, ha nem végeznék némi előzmény kutatást. A tudás differenciálása ahhoz kell, hogy ne intézzem el egy általánosítással, hogy a japán anime és az amerikai pin-up lányok  ugyanazon pop-kultúra két oldala, és egy olyan végpont, amikor a női érzékiség már nem reklámok és propagandák csatolmányai, hanem önmaguk asszociációs jogán "üzlet".

Korábban utalás történt arra, hogy a Viktoriánus hagyományok töréspontja a bicikli feltalálása volt. A nők hamarosan elhagyták alsó szoknyáikat, a szoknya hossza elindult bokától felfele. A hirdetésekben és divatban megjelent a bloomer és a női csizma.



1895-ben Charles Dana Gibson a Life magazin grafikusa elkezdett jóalakú, telt mellű lányokat a címlapra tenni. A lányok nemzeti ikonná változtak, és mivel a modelleket Gibson a saját családjából vette, azokat a köznyelv is „A Gibson lány” megnevezéssel illette. A Gibson lány egyszerre volt független és érzéki.  A  Gibson lány olyan álomlány aki, -ha nem is metafizikai értelemben eszményített, de idealizált, elérhetetlen- aki ha nem is művészi vásznakra került (Még?!), de felkerült a falakra. Azt lehet mondani a „Gibson lány”  a „pin-up gril” prototipusa.

Az 1920-as évekre elérkezett a „lázadás” és „felszabadulás”, a vadság életérzése.

Itt fedeztem fel az első tényleges, témához jól kapcsolható festőművészt Rolf Armstrong-ot, (1889-1960),

 

A második világháború alatt az amerikai adminisztráció tudatosan építette be az össz-amerikai vízióba a pin-up lányokat, olyan női képzetet erősítve, amiért érdemes küzdeni, így ezek az ábrák felkerültek a bombázó repülőgépek oldalára, hadihajók géptermeinek és hálófülkéinek falára stb.

Saját művészettörténeti tanulmányaimból tudom, hogy amikor  francia szürrealista festők áttelepültek Amerikába, ott az álltalános festészeti szintet a Donald kacsa és pin-up festett, giccses klónjai jelentették.  Amerikai festők a franciáktól tanulták el a technikákat, (Pollocnak a német származású szürrealista Max Ernst mutatta meg a "csorgatásos" festés módszerét!- és az amerikai titkosszolgálat dollár milliókat költött Paul Jackson Pollock népszerűsítésére, bizonyítva, hogy létezik az amerikai magaskultúra.

 

Norman Rockwell: Borbély

A bejegyzés trackback címe:

https://rekai-zsolt.blog.hu/api/trackback/id/tr1318838810

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása