Szürreál-vizuális mágia....

Rékai Zsolt - Festő Napló

Rékai Zsolt - Festő Napló

A "mester" kérdése...

2024. január 21. - RekaiZsolt

 

Rékai Zsolt: Hódítás  60 cm x 90 cm

Nem tudom megítélni! Azt nem tudom eldönteni,  mindennapi festészeti gyakorlatban mennyire hasznos, ha valakinek van (volt,) saját mestere.

 Nekem nem volt, ám amikor legitimációs kérdést csinálnak  dologból, Soltra Elemérre hivatkozom. Elemér valamikor tanított a főiskolán, és amikor megismertem, már nyugdíjas volt. Néha találkoztam vele, és olyankor felvethettem aktuális szakmai kérdéseimet.

 Azt gondolom, már kérdéseim mibenléte elárulta neki, hogy hol is tartok.

 Egyik alkalommal elmeséltem, hogy rengeteget dolgoztam egy festményen, ám nem akar összeállni, színek is egyre elgyötröttebbek. Mit lehet ilyenkor csinálni?!

Buta kérdés volt!

Nem csupán azért, mert ma már pontosan tudom, mi a válasz, hanem azért is, mivel a számomra nyilvánvaló képzet, másnak szóban semmit nem differenciál. Meglehet nem is kell jobban kifejteni azt, amikor egy munka véglegesen elrontott stádiumba ér. Amennyiben nem is véglegesen elrontott,  javítás gyakran idő és energia igényesebb, mint  elöről való újrakezdés.

Elemér  tanulságos vállaszt adott.

-Nekem a mesterem azt mondta, amikor nem boldogulok a munkával, legjobb föld zölddel átkenni…

Alig vártam, hogy haza érjek! Lelki szemeim elött megjelent  zöld monokróm festmény.

Neki fogtam, hogy felhordok  átlátszó réteget, mivel nem tudtam, hogy a föld zöld fedő szín. Miután sikeresen kitakartam tenyérnyi helyet, értettem meg, mire is utalt Elemér. A föld zöld valóban segít a borzalmas munkákon, ha nem is úgy, ahogyan azt elképzeltem.

 

A Soltra Elemér laza jelenlétéhez kötött korszak is személyes festészeti korszak volt, még akkor is, ha nagyon kezdeti…

Még egy történetet szeretnék elmesélni Soltra Elemérrel kapcsolatban.

Amikor Lilla elvégezte művészeti középfokú iskolát, felmerült a merre tovább?!

Mivel lányommal kapcsolatban (nyilván) elfogult vagyok, eszembe jutott, hogy ismerek valakit, aki tanácsot adhat. Megbeszéltem találkozási időpontot, Lilla munkáinak megmutatására.

Elemér azzal fogadott, nem tud segíteni  főiskolai felvételiben. Nem tud segíteni, mivel túl sok idő eltelt az aktív kora óta, és mai tanárok közül alig ismer párat és senkivel nincsen közelebbi viszonyban.

Mondtam, nem erről van szó. Elég, ha megnézi rajzokat, akvarelleket és véleményt mond róluk. Érdemes e ezzel a szinttel bárhova is jelentkezni?!

 

Rékai Lilla grafikája

Az öregúr bólintott. Rendben van, de nem fog véleményt sem mondani. Figyeljük meg, amit öt másodpercen belül tovább lapoz, az érdektelen. Az arányból levonhatjuk kérdésünkre adható választ…

Felemelte az első lapot. Kissé oldalt hajtott fejjel nézte, azután már érdeklődve vette kézbe a következőt. A fura hümmögést félmosoly váltotta fel. Nem volt egyetlen öt másodperc sem!

Tényleg nem mondott semmit!

 Búcsúzásnál  nyolcvanéves mester, kezet csókolt a tizennyolc éves lánynak….

A bejegyzés trackback címe:

https://rekai-zsolt.blog.hu/api/trackback/id/tr1718308119

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása